Det gis tilskudd til Hjelpetiltak rettet mot gruppen i form av ulike løsninger som for eksempel hjemlevering av måltider, matlaging, servering, hjelp til å handle og måltidsfelleskap. Måltidsfellesskap kan skapes i den enkeltes hjem eller på egnet sted i lokalmiljøet. Det kan også være aktuelt å samarbeide med lokalt næringsliv. Aktiviteten kan skje i samarbeid med pårørende og/eller frivillige, og gjerne på tvers av generasjoner. Slik kan tiltaket også bidra til utvikling av aldersvennlige samfunn og samarbeid på tvers av sektorer.
Tildeling av tilskudd avgjøres eller beregnes ved hjelp av skjønnsmessig vurdering med utgangspunkt i forventet måloppnåelse. Søker må ha etablert samarbeid med helse – og omsorgstjenesten i kommunen for vurdering av hvem som faller inn under tiltaket. Samarbeidet må omfatte en vurdering av hvem som eventuelt har behov for og rett til oppfølging av ernæring eller praktisk bistand til handling eller matlaging fra kommunen.
Eldre med utfordringer og identifiserte ernæringsbehov som krever mer kvalifisert oppfølging enn hva frivillige kan tilby, er ikke egnet som mottaker av spisevenntilbudet. For eldre som mottar kommunale helse- og omsorgstjenester i hjemmet må søker derfor vise til etablert samarbeid med kommunen hvor det fattes vedtak for den enkelte etter vurdering av helsepersonell. Dersom tilskuddsmottaker påtar seg ansvar for matlaging, servering eller hjelp til å handle for personer som har rett til slike tjenester fra kommunen, må det etableres ordninger som sikrer at tjenestene faktisk blir levert til den enkelte.
Merk: Prosjektene må starte opp innen 30. august 2021, og prosjektmidlene må være benyttet innen 30. august 2022.
Vekting av kriterier
Prosjekt (45%)
- Antatt måloppnåelse
- I hvilken grad vil tiltaket bidra til måloppnåelse for ordningen?
- I hvilken grad bygger tiltaket på nasjonale faglige retningslinjer og råd og eksisterende strategier og satsninger?
- Utbredelse
- Hvor mange eldre nås gjennom tiltaket, herunder geografisk spredning?
- Rekruttering og involvering
- Hvordan rekrutteres målgruppen til deltakelse og evt deltakelse på tvers av generasjoner?
- I hvilken grad ivaretas medvirkning fra målgruppen?
- Bruk av teknologi
- I hvilken grad inngår digitale løsninger i tiltakene?
Søknad (40%)
- Fremdriftsplan
- Hvordan man tenker tiltaket organisert, herunder hvordan brukere skal rekrutteres
- Dialog og plan for samarbeid med kommunene i utarbeidelse og oppfølging av tiltak
- I hvilken grad er det lagt til rette for dialog og organisering som sikrer kommunenes medvirkning?
- Foreligger det avtaler med kommunen for tiltak rettet mot brukere av kommunale helse- og omsorgstjenester?
- Kvalitetssikring
- I hvilken grad ivaretas opplæring av frivillige, herunder henvisningskompetanse dersom de frivillige møter prosjektdeltakere som har behov eller utfordringer ut over hva frivilligaktiviteten omfatter?
- Hvilke ordninger finnes for å hindre at de frivillige mottar taushetsbelagte opplysninger om brukere som også er mottakere av kommunale helse- og omsorgstjenester?
Budsjett (15%)
- Klart og presist budsjett
- Realistisk budsjettering hvor det klart fremgår hvilke kostnader tilskuddet skal dekke, samt eventuell annen finansiering/ delfinansiering.
- Sammenheng mellom beløp og aktiviteter som skal gjennomføres
- Omfang av tiltak sett i forhold til omsøkt beløp.