Driftstilskudd til bruker- og pårørendeorganisasjoner innen psykisk helse-, rus- og voldsfeltet
Sist oppdatert
Om tilskuddsordningen
Statsbudsjettet kap. 765, post 71
Formålet med tilskuddsordningen er å integrere bruker- eller pårørendemedvirkning i helse- og omsorgstjenestens utvikling og kvalitetsforbedring av tjenestetilbud innen psykisk helse-, rusmiddel-, og voldsfeltet. Tilskuddsmottager skal bidra med bruker- og pårørendemedvirkning på system- og tjenestenivå basert på brukerkompetanse og -erfaringer som skal ha effekt for brukere av tjenester og tilbud innen rus, psykisk helse- og voldsfeltet og deres pårørende.
Effektmål:
- Bruker- og pårørendekunnskap blir forstått og brukt som et likeverdig kunnskapsområde på systemnivå og politisk nivå
- Bruker- og pårørendekunnskap blir forstått og brukt som et likeverdig kunnskapsområde i tjenesteutvikling og gjennomføring på tjenestenivå
- Bruker- og pårørenderepresentanter som har fått tilfredsstillende opplæring og oppfølging, er tilgjengelige for deltakelse i relevante prosesser
- Kunnskap om bruker- og pårørendemedvirkning er formidlet til brukere og pårørende som ikke er bruker- og pårørenderepresentanter og allmenheten
Et langsiktig mål er at alle landets fylker skal ha tilstrekkelig tilfang av og tilgang til bruker- og pårørenderepresentanter.
Direkte målgruppe for tilskuddsordningen er bruker- og pårørendeorganisasjoner innen psykisk helse, rus og voldsfeltet. Den endelige målgruppen er brukere av tjenester og tilbud innen rus, psykisk helse- og voldsfeltet og deres pårørende.
Frivillige og ideelle organisasjoner
Tillegg, vilkår og presiseringer:
Kun organisasjoner med organisasjonsform forening/lag/innretning (institusjonell sektorkode: 7000 ideelle organisasjoner) kan søke og innvilges tilskudd. Organisasjonens nasjonale/sentrale ledd søker på vegne av organisasjonen. Organisasjonen som søker kan ikke være en enhet som tilhører eller er underordnet et nasjonalt-/sentralledd, slik som et lokal-, fylkes- eller regionslag.
Paraplyorganisasjoner kan søke så fremt de har bruker- eller pårørendemedvirkning i tråd med tilskuddsordningens formål som sin kjernevirksomhet, og at flertallet av bruker- og pårørendeorganisasjonene de representerer, tilfredsstiller kravet om aktiv bruker- eller pårørendemedvirkning på alle tre nivåer i tråd med tilskuddsordningens formål.
Se også punktet om inngangsvilkår som stilles til søkerorganisasjonen i regelverkets punkt 5.
Merknad: I vurdering av søknader om tilskudd for 2025 vil mottagere som allerede er etablert i ordningen blir prioritert. Dette for å ivareta organisasjonenes forutsigbarhet.
Se andre tildelingskriterier
Skjønnsmessig vurdering med grunnlag i forventet måloppnåelse.
Inngangsvilkår:
Det er en forutsetning for å kunne motta tilskudd at organisasjonen er medlemsbasert og demokratisk, og at søker ivaretar et ideelt, ikke-kommersielt formål. Organisasjoner skal ha bruker- eller pårørendemedvirkning som kjernevirksomhet/formål, og må kunne dokumentere dette gjennom organisasjonens vedtekter.
Organisasjonen må:
- ha egne vedtekter som gjør rede for oppbygging for sentralledd, og eventuelt også for regionalledd og lokalledd dersom organisasjonen har det.
- gjennom sine vedtekter gjøre rede for medlemmenes demokratiske rettigheter som møterett, tale- og forslagsrett, stemmerett og rett til å stille til valg.
- ha et egnet register over sine medlemmer.
- ha et landsmøte/årsmøte minst hvert fjerde år. Landsmøtet/årsmøtet må være suverent og ha fullmakt til å fatte endelig vedtak i alle saker. Dersom landsmøtet/årsmøtet ikke er åpent for alle medlemmer, skal representanter med rett til å stemme på landsmøtet/årsmøtet være valgt av og blant medlemmene i organisasjonen.
- ha et styre valgt av landsmøtet/årsmøtet, som har den daglige og/eller øverste ledelse av organisasjonen mellom landsmøtene/årsmøtene.
- ha drevet ordinær virksomhet og vært registrert i Enhetsregisteret i minst ett år før søknadsåret. (Tilskuddsforvalter kan unntaksvis fravike kravet dersom det foreligger særskilte grunner).
- drive aktiv bruker- eller pårørendemedvirkning på alle tre nivåer.
Det er et krav at organisasjonen samarbeider med:
- det offentlige tjenesteapparatet som kommuner, statsforvalteren, fylkeskommuner og helseforetak.
Det vektlegges at organisasjonene samarbeider med:
- andre bruker- og pårørendeorganisasjoner og/eller andre brukermiljøer.
- utdanningsinstitusjoner og kompetansesentre/-miljøer.
Det kan innvilges tilskudd til:
Tilskuddet skal benyttes til organisasjonens kjernevirksomhet/-oppgaver på system-, tjeneste- og individnivå.
Kjerneoppgavene inkluderer:
- Aktiv bruker- eller pårørendemedvirking på alle tre nivåer: system-, tjeneste- og individnivå. Eksempelvis påvirkningsarbeid og deltakelse i råds-, utvalgs- og arbeidsgrupper på politisk/system- og tjenestenivå.
- Innsamling, systematisering, bruk og formidling av bruker- og pårørendeerfaringer/-kunnskap, bl.a gjennom ulike tiltak og aktiviteter med organisasjonens brukere og pårørende.
- Rekruttering, opplæring samt kontinuerlig veiledning og oppfølging av bruker- og pårørenderepresentanter knyttet til organisasjonene. Søkerne skal tilstrebe best mulig geografisk utbredelse i tilgjengelig bruker- og pårørenderepresentasjon, også gjennom samarbeid med hverandre.
Tilskudd kan videre innvilges til:
- Lønnskostnader, inkludert sosiale kostnader nødvendige for å utføre kjerneoppgavene
- Reiseutgifter som er nødvendige for å utføre kjerneoppgavene
- Administrasjon og grunnleggende informasjonsarbeid (f.eks. husleie, strøm, telefon, drift av nettsider/sosiale medier, medlemskontakt, lønnsmidler administrasjon) knyttet til utførelse av kjerneoppgavene.
Tillegg og presiseringer:
- Tilskuddet skal ikke benyttes til å delta i eller finansiere forskningsprosjekter.
- Tilskuddet skal ikke benyttes til rent sosiale aktiviteter.
- Tilskuddet skal ikke benyttes til investeringer.
Med forbehold om årlige bevilgninger over statsbudsjettet, kan tilskudd over denne tilskuddsordningen innvilges for tre år. Dersom det søkes om tilskudd for tre år, vil det i søknadsskjemaet kreves en beskrivelse av tiltaket/aktivitetene for hele perioden det søkes om. Denne beskrivelsen må inneholde aktivitetsplan og budsjett for alle år. Dersom det innvilges tilskudd for tre år, må tilskuddsmottaker sende en forenklet søknad hvert år for å videreføre tilskuddet. Det er en forutsetning for videre innvilgelse at måloppnåelsen er tilfredsstillende og vilkårene for tilskuddet ellers er oppfylt. Tiltak som har fått innvilget tilskudd for tre år vil bli prioritert innenfor perioden.
Etter tre år må det søkes på nytt dersom tiltaket ønskes videreført. Helsedirektoratet vil sette av en andel av tilskuddsordningens bevilgning til treårige tiltak. Andelen vil være basert på tilskuddordningens utforming, bevilgning og søkermasse. Det er et mål at det skal være tilgjengelige midler på tilskuddsordningen for nye søkere hvert år. Mer informasjon vil være tilgjengelig i utlysningen.
Vurderingskriterier og utmåling av tilskuddets størrelse:
Søknadene vurderes skjønnsmessig opp mot planlagt aktivitet og tiltakets resultat- og effektmål.
Søkerne skal ha aktivitet som dekker alle effektmål. Det er ikke et krav at søkerne skal ha aktivitet på alle resultatmål. I hvor stor grad de planlagte aktivitetene understøtter målene, vil være del av Helsedirektoratets vurdering av søknaden.
Oppgaver/tiltak (60 %):
- Sammenheng mellom tilskuddsordningens mål og kjerneoppgavene/aktiviteteneHvordan og i hvilken grad vil aktivitetene som er beskrevet i søknaden, støtte opp under kjerneoppgavene og bidra til måloppnåelse for tilskuddsordningen?
- Aktiv brukermedvirkning på alle nivåerHvordan og i hvilken grad det er beskrevet hvordan organisasjonen driver påvirkningsarbeid, råds-, utvalgs- og arbeidsgruppearbeid på system- og tjenestenivå?
- Innsamling, systematisering, bruk og formidling av bruker- og pårørendeerfaringer/-kunnskapHvordan og i hvilken grad søkeren innhenter, systematiserer, bruker og formidler organisasjonen bruker- og pårørendeerfaringer/-kunnskap, og hvordan dette inngår i organisasjonen arbeid på system og tjenestenivå?
- Rekruttering, opplæring og kontinuerlig veiledning og oppfølging av bruker- og pårørenderepresentanterHvordan planlegger og jobber organisasjonen med rekruttering, opplæring, kontinuerlig veiledning og oppfølging av bruker- og pårørenderepresentanter?
- Samhandling innen bruker- og pårørendefeltet med offentlig sektor og andreHvordan og i hvilken grad vil søkeren samhandle/samarbeide med andre bruker- og pårørendeorganisasjoner, offentlig sektor og andre relevante aktører; hvem er disse, hvilke tema og/eller oppgaver samarbeides det om, og hvor formalisert er samarbeidet?
- Balanse mellom kjerneoppgaveneI hvilken grad er det rimelig balanse mellom kjerneoppgavene det søkes tilskudd til?
- NedslagsfeltI hvilken grad bidrar søkeren til utbredelse av bruker- og pårørende medvirkning i alle landets regioner?
Søknad (20 %):
- Samlet vurdering av søknaden inkl. fremdriftsplanI hvilken grad gir søknaden en god og realistisk beskrivelse av oppgavene/tiltakene?
I hvilken grad henger tidsplan, aktiviteter og målangivelse sammen?
- Erfaring/kompetanse innenfor området bruker- og pårørende påvirkning/-medvirkningI hvilken grad viser søkeren tilstrekkelig erfaring/kompetanse?
- Måloppnåelse fra tidligere årFor søkere som har fått tilskudd tidligere, vil vi ta hensyn til hvordan tidligere gjennomførte aktiviteter har bidratt til at mål for tilskuddsordningen er oppnådd.
- Mangler ved søknadenI hvilken grad oppfyller søknaden formelle krav til hva søknaden skal inneholde?
Budsjett (20 %):
- Klart og presist budsjettI hvilken grad gir søknadens budsjett en klar og presis oversikt over ulike planlagte utgifter (og evt. inntekter)?
- Sammenheng mellom søknadsbeløp, målangivelse i søknaden og planlagte oppgaver/aktiviteterI hvilken grad henger budsjettet sammen med målangivelse i søknaden og planlagte oppgaver/aktiviteter oppgitt i søknaden?
- Sammenheng mellom søknadsbeløp og tilgjengelig budsjettI hvilken grad kan søknadsbeløpet anses som rimelig ift. tilskuddsordningens budsjett og søknadsmengde?
Måloppnåelse:
Tilskuddsmottakers vurdering av gjennomført tiltak og hvordan eller i hvilken grad tiltaket har bidratt til å nå målene for tilskuddsordningen (se regelverkets punkt 1 og 2).
Rapporteringen skal spesifikt inneholde:
- En beskrivelse av hvordan mottaker har samlet inn, systematisert, brukt og formidlet bruker- og pårørendeerfaringer/-kunnskap
- En beskrivelse av hvordan mottaker har rekruttert, lært opp og fulgt opp brukerrepresentanter
- En kort beskrivelse av de viktigste samarbeidene mottakerne har bidratt i, hvilke aktører de har samarbeidet med og om hvilke tema og/eller oppgaver
- En kort beskrivelse av de viktigste politiske prosessene mottakerne har deltatt i.
Rapporteringen skal også beskrive:
- Antall råd, utvalg og formelle arbeidsgrupper bruker- og pårørendeorganisasjonen har deltatt i på systemnivå og politisk nivå
- Antall unike bruker- og pårørenderepresentanter som har deltatt i utformingen av nye tilbud og tjenester
- Antall brukerråd, utvalg og arbeidsgrupper bruker- og pårørenderepresentantene har deltatt i i utformingen av tilbud og tjenester (tjenestenivå)
- Antall kompetansehevingstiltak avholdt
- Antall bruker- og pårørenderepresentanter organisasjonen har ved utløpet av tilskuddsåret
- Antall nye bruker- og pårørenderepresentanter rekruttert
- Antall bruker- og pårørenderepresentanter som har gjennomført kompetansehevingstiltak
- Antall unike treff på organisasjonens nettsted
- Antall andre enn bruker- og pårørenderepresentanter som gjennomfører kompetansehevingstiltak
- Antall kompetansehevingstiltak gjennomført
I tillegg skal rapporteringen inneholde opplysninger om de administrative indikatorene:
- Antall medlemmer
- Antall lønnede årsverk og antall ansatte
- Antall ulønnede årsverk
Eventuelle øvrige rapporteringskrav beskrevet i tilskuddsbrevet.
Rapporteringen skal beskrive status og oppnådde resultater og effekt av tiltaket sammenlignet med beskrivelsen i tilskuddsmottakerens søknad. Er det avvik mellom forventet og oppnådde resultater og effekt skal dette belyses.
Helsedirektoratet vil sammenligne informasjonen i tilskuddsmottakerens rapportering med informasjonen i tilskuddsmottakerens søknad når vi vurderer om tiltaket har oppnådd målene. Dette vil også bli vurdert opp mot kriteriene (indikatorene) som er beskrevet i regelverkets punkt 2.
Regnskap:
Budsjett og regnskap fra tilskuddsmottaker som viser bruken av tilskuddsmidlene skal kunne sammenlignes. Nærmere informasjon om regnskapsrapportering blir spesifisert i tilskuddsbrevet.
Revisorattestasjon:
Der det innvilges tilskudd på 200 000 kroner eller mer, stiller Helsedirektoratet krav om revisorbekreftelse av regnskapet. Mer informasjon om revisorkontroll og attestasjon vil bli gitt i tilskuddsbrevet.
- Søkerens målangivelse for tilskuddet
- Beskrivelse av tiltak det søkes om tilskudd til
- Budsjett (oppstillingen skal kunne sammenliknes med regnskapet dersom regnskap kreves)
- Søkerens vurdering av risiko ved tiltaket
- Redegjørelse for interne og eksterne kontrolltiltak som skal sikre korrekt rapportering og måloppnåelse for tiltaket
Søknaden skal undertegnes av styreleder eller den som har signeringsfullmakt.
Tillegg og presiseringer:
Søknaden må inneholde informasjon som viser at tiltaket oppfyller tildelingskriteriene i punkt 5.
Søknaden skal inneholde en beskrivelse av planlagt tiltak og aktiviteter og hvordan dette vil bidra til måloppnåelse for tilskuddsordningen. Søkeren skal formulere en realistisk angivelse av tiltakets resultater og effekt. Når tilskuddsperioden er over, skal tilskuddsmottaker rapportere om oppnådde resultater og effekt svarer til beskrivelsen gitt i søknaden.
Søknaden skal inneholde:
- Vedtekter som viser at bruker- og pårørendemedvirkning er organisasjonens kjernevirksomhet, at organisasjonen er medlemsbasert og demokratisk, og at søker ivaretar et ideelt, ikke-kommersielt formål
- En fremdriftsplan som viser hvilke aktiviteter som skal gjennomføres for å løse kjerneoppgavene beskrevet i punkt 6
- En beskrivelse av hvordan søker innhenter og systematiserer bruker- eller pårørendekunnskap, og hvordan denne blir aggregert fra individ- til gruppenivå
- En beskrivelse av hvordan bruker- og pårørendeorganisasjonen benytter og formidler bruker- eller pårørendekunnskap i sin virksomhet, f.eks. hvordan denne inngår i opplæring av bruker- og pårørenderepresentanter som skal arbeide på tjeneste- og systemnivå
- En kort beskrivelse av de viktigste politiske prosessene mottakerne planlegger å ta aktivt del i
- En beskrivelse av hvilke råd og utvalg søkeren planlegger å ta aktivt del i
- En beskrivelse av de viktigste samarbeidene søkeren skal delta i, hvilke aktører søkeren skal samarbeide med, og hvilke tema og/eller oppgaver som det skal samarbeides om
Det er ikke krav om egenfinansiering eller delfinansiering fra andre, men det skal oppgis i søknaden dersom tiltaket har slik finansiering.
Organisasjonens vedtekter skal legges ved søknaden.
Dersom tilskudd innvilges skal tilskuddsmottaker i sin rapportering per 31.12, det året tilskuddet ble tildelt, rapportere resultater på samme målangivelse som de oppga i søknaden. Helsedirektoratet vil sammenligne rapportert resultat med målangivelsen i søknaden i sin vurdering av tiltakets måloppnåelse.
Ressurser
Gå til forvalters nettsted for å søke på ordningenTilskuddsregelverkTildelinger
Historikk
Mottakere og søkere
Per side:
Relaterte tilskuddsordninger
- Fontenehus og Fontenehus Norge
- Drift av paraplyorganisasjoner innen psykisk helse-, rusmiddel- og voldsfeltet
- Samtale- og mestringstilbud innen psykisk helse-, rus- og voldsfeltet
- Hjelpetelefon- og chattilbud innen psykisk helse-, rus- og voldsfeltet
- Fremme av erfaringskompetanse i tjenestene innen psykisk helse-, rusmiddel- og voldsfeltet