Fremme av erfaringskompetanse i tjenestene innen psykisk helse-, rusmiddel- og voldsfeltet
Sist oppdatert
Om tilskuddsordningen
Statsbudsjettet kap. 765, post 71
Målet er økt fremme av erfaringskompetanse i form av erfaringskonsulenter, som en sentral del av tjenestetilbud og fagutvikling i helse- og omsorgstjenestene innen psykisk helse-, rus- og voldsfeltet.
Delmål:
- Erfaringskonsulenters kompetanse innen psykisk helse-, rus- og voldsfeltet blir forstått og brukt som et likeverdig kunnskapsområde på systemnivå og i utvikling og gjennomføring av helse- og omsorgstjenestene
- Tilstrekkelig tilgang til og tilfang av faglig oppdaterte erfaringskonsulenter i alle landets fylker
- Styrket samarbeid mellom helse- og omsorgstjenestene, erfaringskonsulenter og bruker- og pårørendeorganisasjoner
Målgruppene er:
- De offentlige helse- og omsorgstjenestene innen psykisk helse, rus- og voldsfeltet
- Andre arbeidsgivere som bidrar inn i helse- og omsorgstjenestene innen psykisk helse, rus- og voldsfeltet
- Erfaringskonsulenter og mennesker som ønsker å bli erfaringskonsulenter
Frivillige og ideelle organisasjoner
Tillegg, vilkår og presiseringer:
Kun søkere med en ideell målsetting og driftsform (ikke-kommersiell) som er registrert i frivillighetsregisteret på søknadstidspunktet kan søke og motta tilskudd.
Se andre tildelingskriterier
Skjønnsmessig vurdering med grunnlag i forventet måloppnåelse
Det kan innvilges tilskudd til:
Det kan innvilges tilskudd til ideelle og frivillige virksomheter som bidrar til rekruttering gjennom veiledning og rådgivning til personer som ønsker å bli erfaringskonsulenter, som gir informasjon og rådgivning til arbeidsgivere og som driver informasjon og påvirkningsarbeid på system- og tjenestenivå.
Med erfaringskonsulent mener vi her "en stillingsbenevnelse på en person som er ansatt i helse-, omsorgs- og velferdstjenestene, pedagogiske tjenester eller andre organisasjoner på bakgrunn av sin erfaringskompetanse, ervervet som pasient, bruker eller pårørende (Høringsutkast, Nasjonale faglige råd for bruker- og pårørendemedvirkning i rus- og psykisk helsefeltet)".
Tilskuddet skal benyttes til tiltak som stimulerer:
- økt bruk av erfaringskonsulenter i utviklingen og kvalitetsforbedringen av helse- og omsorgstjenestenes tilbud
- økt rekruttering av erfaringskonsulenter hos helse- og omsorgstjenestene på psykisk helse-, rus- og voldsfeltet og relevante virksomheter/arbeidsgivere som bidrar inn i tjenestene
- økt tilfang av erfaringskonsulenter
- målrettet bruk av arenaer for erfarings- og kunnskapsdeling mellom erfaringskonsulenter
- styrket samhandling mellom helse- og omsorgstjenestene, erfaringskonsulenter og bruker- og pårørendeorganisasjoner
- bedret oversikt og statistikk knyttet til erfaringskonsulenter og involvering av disse
Det innvilges ikke tilskudd til:
- lønnsmidler til å ansette erfaringskonsulenter i tjenestene
- drift/gjennomføring av utdanning av erfaringskonsulenter
- finansiering av eller deltakelse i forskning
- investeringer
Tillegg og presiseringer:
Søknader som ikke møter kravene til hvem som kan søke (se regelverkets punkt 3), krav til innholdet i søknaden (se regelverkets punkt 4) eller som ikke er mottatt innen søknadsfristens utløp (se informasjon på utlysningen), kan bli avvist.
I vurderingen av søknaden og eventuell utmåling av tilskudd, kan Helsedirektoratet ved behov innhente informasjon fra andre kilder, samt fra andre søknader fra samme søker på andre ordninger hos Helsedirektoratet.
Vurderingskriterier og utmåling av tilskuddets størrelse:
Størrelsen på et eventuelt innvilget tilskudd fastsettes skjønnsmessig basert på blant annet tilgjengelig tilskuddsbeløp, antall søknader med forventet høy måloppnåelse, samt søknadens forventede måloppnåelse og budsjett.
Dersom søknaden omfatter aktiviteter som faller utenfor ordningen, vil eventuelt innvilget tilskudd reduseres.
Det er et mål for tilskuddsordningen som helhet å oppnå en geografisk spredning, og at tiltakene som innvilges tilskudd er godt fordelt mellom ordningens delmål. Dette vil derfor kunne vektlegges i søknadsbehandlingen.
Tiltak (50 %)
- Sammenheng mellom tiltaket og ordningens mål: I hvilken grad vil tiltaket bidra til måloppnåelse for tilskuddsordningen? Hvilke(t) delmål vil tiltaket særlig bidra til?
- Nedslagsfelt og omfang: I hvilken grad dekker tiltaket et tilstrekkelig geografisk nedslagsfelt.
- I hvilken grad dekker tiltaket et tilstrekkelig omfang av målgruppen?
- Erfaring og kompetanse innenfor målområdet: I hvilken grad viser søknaden tilstrekkelig erfaring og kompetanse hos søkeren innenfor målområdet?
- Samarbeid med andre aktører: I hvilken grad skal søkeren samarbeide med andre aktører?
Søknad (30 %)
- Samlet vurdering av søknaden: I hvilken grad gir søknaden en god og realistisk beskrivelse av tiltaket? I hvilken grad viser søknaden til måloppnåelse som er realistisk?
- Plan for rapportering: I hvilken grad viser søknaden til gode rutiner for å rapportere på og evaluere tiltakets måloppnåelse?
- Risiko og kontrolltiltak: I hvilken grad gjør søkeren rede for risiko ved tiltaket, og hvilke eksterne og interne kontrolltiltak som skal sikre korrekt rapportering og måloppnåelse?
Budsjett (20 %)
- Klart og presist budsjett: I hvilken grad gir tiltakets budsjett en klar og presis oversikt over de ulike planlagte utgiftene og inntektene?
- Sammenheng mellom søknadsbeløp, målangivelse i søknaden og planlagte oppgaver/aktiviteter: I hvilken grad henger budsjettet sammen med måloppnåelse i søknaden og planlagte oppgaver/aktiviteter oppgitt i søknaden?
- Sammenheng mellom søknadsbeløp og tilgjengelig budsjett: I hvilken grad kan søknadsbeløpet anses som rimelig ift. tilskuddsordningens budsjett og søknadsmengde?
Måloppnåelse:
Tilskuddsmottakers vurdering av gjennomført tiltak og hvordan eller i hvilken grad tiltaket har bidratt til å nå målene for tilskuddsordningen (se regelverkets punkt 1 og 2).
- Rapporteringen skal spesifikt inneholde beskrivelser av
- hvilke tiltak og aktiviteter som er gjennomført
- hvem/hvilke typer organisasjoner søkeren har rettet sine tiltak mot
- geografisk nedslagsfelt for tiltaket og/eller aktivitetene
- hvilke organisasjoner søkeren eventuelt har samarbeidet med om tiltaket
Eventuelle andre rapporteringskrav blir beskrevet i tilskuddsbrevet.
Rapporteringen skal beskrive status og oppnådde resultater og effekt av tiltaket sammenlignet med beskrivelsen i tilskuddsmottakerens søknad. Er det avvik mellom forventet og oppnådde resultater og effekt skal dette belyses.
Helsedirektoratet vil sammenligne informasjonen i tilskuddsmottakerens rapportering med informasjonen i tilskuddsmottakerens søknad når vi vurderer om tiltaket har oppnådd målene. Dette vil også bli vurdert opp mot kriteriene (indikatorene) som er beskrevet i regelverkets punkt 2.
Regnskap:
Budsjett og regnskap fra tilskuddsmottaker som viser bruken av tilskuddsmidlene skal kunne sammenlignes. Nærmere informasjon om regnskapsrapportering blir spesifisert i tilskuddsbrevet.
Midlene skal benyttes og regnskapsføres innen 31.12 året tilskuddet ble innvilget for. Eventuelle ubrukte midler skal oppgis i rapporteringen. Tilskuddsmottakeren må sende begrunnet søknad til Helsedirektoratet om overføring av eventuelle ubrukte midler.
Revisorattestasjon:
Der det innvilges tilskudd på 200 000 kroner eller mer, stiller Helsedirektoratet krav om revisorbekreftelse av regnskapet. Mer informasjon om revisorkontroll og attestasjon vil bli gitt i tilskuddsbrevet.
- Beskrivelse av hva søkeren vil oppnå med tiltaket/aktivitetene og hvordan disse er relevante for å nå tilskuddsordningens mål
- Aktivitetsplan (planlagte tiltak/aktiviteter det søkes tilskudd til)
- Budsjett (oppstillingen skal kunne sammenliknes med regnskapet dersom regnskap kreves)
- Delfinansiering eller tilskudd fra andre instanser
- Egenfinansiering
- Søkerens vurdering av risiko ved tiltaket og beskrivelse av risikoreduserende tiltak
- Redegjørelse for interne og eksterne kontrolltiltak som skal sikre korrekt rapportering og måloppnåelse for tiltaket
Søknaden skal undertegnes av styreleder eller den som har signeringsfullmakt.
Tillegg og presiseringer:
Det stilles ikke krav om egenfinansiering eller delfinansiering fra andre, men dersom tiltaket har slik finansiering skal dette opplyses om i søknaden.
For å kunne vurderes etter vurderingskriteriene i punkt 5 under, må søknaden inneholde en beskrivelse av:
- planlagte tiltak eller aktiviteter og hvordan disse vil bidra til måloppnåelse for tilskuddsordningen.
- hvem eller hvilke typer organisasjoner søkeren retter sine tiltak mot
- geografisk nedslagsfelt for tiltaket eller aktivitetene
- hvilken kompetanse og erfaring søkeren har på feltet
- hvilke organisasjoner søkeren eventuelt skal samarbeide med om tiltaket
Dokumenter eller vedlegg som ikke er etterspurt av Helsedirektoratet vil normalt ikke bli lest eller vurdert i søknadsbehandlingen.
Søkeren skal formulere en realistisk angivelse av tiltakets resultater og effekt. Når tilskuddsperioden er over, skal tilskuddsmottaker rapportere om oppnådde resultater og effekt svarer til beskrivelsen gitt i søknaden.
Ressurser
Gå til forvalters nettsted for å søke på ordningenTilskuddsregelverkRelaterte tilskuddsordninger
- Fontenehus og Fontenehus Norge
- Drift av paraplyorganisasjoner innen psykisk helse-, rusmiddel- og voldsfeltet
- Samtale- og mestringstilbud innen psykisk helse-, rus- og voldsfeltet
- Hjelpetelefon- og chattilbud innen psykisk helse-, rus- og voldsfeltet
- Kunnskapsbaserte mestringskurs – opplæring av ansatte i helsetjenesten og NAV