Sist oppdatert
Hvis du har spørsmål om tilskuddsordningen, ta direkte kontakt med tilskuddsforvalteren Helsedirektoratet
Søknadsfrist
Type tilskudd
Tilskuddsforvalter
Finansiering
Statsbudsjettet kap. 762, post 21
Mål og målgruppe for tilskuddsordningen
Tilskuddsordningen er en del av DigiUng samarbeidet og skal bidra til følgende delmål:
- Fremme samarbeid mellom tilbydere av chattjenester og andre nettbaserte hjelpetjenester for ungdom. Med samarbeid menes det alt som bidrar til høyere grad av koordinering mellom ulike tjenester enten det gjelder utførelse av oppgaver i felleskap, felles markedsføring av tjenester, kompetanseheving rundt felles temaområder, mm.
- Forbedre tilbudet og brukeropplevelsen for ungdom som benytter chat og andre nettbaserte hjelpetjenester. Med forbedring av tilbudet og brukeropplevelsen menes alt som bidrar til at eksisterende brukere får en større nytte/bedre opplevelse av tilbudet eller at flere brukere blir kjent
med og benytter seg av tilbudet, eksempelvis gjennom kurs/kompetanseheving.
Målgruppen er ungdom i alderen 13-20 år.
Hvem kan motta tilskudd
Kommuner, fylkeskommuner, interkommunale selskaper, statlige foretak (f.eks. RHF/HF), frivillige og ideelle organisasjoner (herunder stiftelser), universiteter og høyskoler.
Tillegg, vilkår og presiseringer:
Kun virksomheter som er medlem i DigiUng chatnettverket kan søke og få innvilget tilskudd fra denne ordningen.
Virksomheter som samarbeider om et tiltak, kan søke om tilskudd sammen. Ved samarbeid er det kun en part som kan søke på vegne av et samarbeidsfellesskap. Søker står administrativt og økonomisk ansvarlig overfor Helsedirektoratet, og det er denne tilskuddet utbetales til.
Hva kan tilskuddet brukes til
Se andre tildelingskriterier
Andre tildelingskriterier
Skjønnsmessig vurdering med grunnlag i forventet måloppnåelse
Det kan innvilges tilskudd til:
Midlene skal brukes til tiltak som bidrar til måloppnåelse for tilskuddsordningen som beskrevet i regelverkets punkt 1.
Tillegg og presiseringer:
Midlene skal ikke brukes til drift og forvaltning av tjenesten (for eksempel bemanning, lisenser, oppgradering av standardproduktet).
Vurderingskriterier og utmåling av tilskuddets størrelse:
Tiltak som ikke mottar driftstilskudd over andre tilskuddsordninger vil bli prioritert.
Tilskuddsberegning
Kategori (vekting)
Kriterier
Forklaring
Tiltak
(80%)
Treffer ordningens målsetting
I hvilken grad treffer tiltaket delmålene beskrevet under punkt 1?
Overføringsverdi
I hvilken grad vil tiltaket kunne gjenbrukes av eller på annen måte komme også andre chattetjenester til gode?
Medvirkning
I hvilken grad kan tiltaket vise til høy grad av brukermedvirkning/forankring i brukerinnsikt?
Søknad (10%)
Tydelighet
I hvilken grad er søknad og tidsplan tydelig og konkret, og de formelle kravene som fremkommer i dette regelverket er oppfylt?
Budsjett (10%)
Rimelighet
Hvor realistisk er søknadsbeløpet ift. til de aktivitetene som er skissert i søknaden og budsjettrammen for ordningen?
Rapporteringskrav
Måloppnåelse:
Tilskuddsmottakers vurdering av gjennomført tiltak og hvordan eller i hvilken grad tiltaket har bidratt til å nå målene for tilskuddsordningen (se regelverkets punkt 1 og 2).
Tilskuddsmottaker bes spesielt om å legge vekt på kvantifiserbare endringer som kan knyttes til tiltaket (sammenligning av før- og etter-situasjon):
- Effekt på brukerstatistikk (ventetid, frafall, tilfredsstillhet mm.)
- Brukerundersøkelse eller lignende som dokumenter tiltakets effekt
- Status og utvikling i bruk av tjenesten (åpningstider, antall brukere mm.)
- Forbedret funksjonalitet (nye muligheter, utvidet bruk mm.)
- Synergieffekter av bedre organisering (samarbeid mm.)
- Andre kvalitative vurderinger der tilskuddsmottaker anser det som relevant.
Rapporteringen skal beskrive status og oppnådde resultater og effekt av tiltaket sammenlignet med beskrivelsen i tilskuddsmottakerens søknad. Er det avvik mellom forventet og oppnådde resultater og effekt skal dette belyses.
Helsedirektoratet vil sammenligne informasjonen i tilskuddsmottakerens rapportering med informasjonen i tilskuddsmottakerens søknad når vi vurderer om tiltaket har oppnådd målene. Dette vil også bli vurdert opp mot kriteriene (indikatorene) som er beskrevet i regelverkets punkt 2.
Regnskap:
Budsjett og regnskap fra tilskuddsmottaker som viser bruken av tilskuddsmidlene skal kunne sammenlignes. Nærmere informasjon om regnskapsrapportering blir spesifisert i tilskuddsbrevet.
Revisorattestasjon:
Der det innvilges tilskudd på 200 000 kroner eller mer, stiller Helsedirektoratet krav om revisorbekreftelse av regnskapet. Mer informasjon om revisorkontroll og attestasjon vil bli gitt i tilskuddsbrevet.
Hvordan søke
- Søkerens mål med tilskuddet
- Beskrivelse av tiltak det søkes om tilskudd til
- Budsjett (oppstillingen skal kunne sammenliknes på samme nivå med regnskap dersom regnskap kreves)
Søknaden undertegnes av styreleder eller den som har signeringsfullmakt.
Tillegg og presiseringer:
Søknaden må inneholde informasjon som viser at tiltaket oppfyller tildelingskriteriene i punkt 5.
Søknaden skal inneholde en beskrivelse av planlagt tiltak og aktiviteter og hvordan dette vil bidra til måloppnåelse for tilskuddsordningen. Søknaden må inneholde en tidsplan med aktiviteter for gjennomføringen.
Søknader som sendes i samarbeid mellom flere virksomheter skal inkludere en kort beskrivelse av rollefordelingen mellom de ulike aktørene som står bak søknaden.
Søkeren skal formulere en realistisk angivelse av tiltakets resultater og effekt. Når tilskuddsperioden er over, skal tilskuddsmottaker rapportere om oppnådde resultater og effekt svarer til beskrivelsen gitt i søknaden.
Innholdet er hentet fra Helsedirektoratet.
Tildelinger
Tildelingene må ses i sammenheng med beskrivelsen av ordningen samme år
Les mer om hvordan data vises og brukes på tilskudd.no
Tilgjengelige midler
Omsøkt
Tildelt
Innvilget
Søkere
Mottakere
Søknader
Tildelinger
Tildelt andre
Mottakere og søkere
Per side:
Relaterte tilskuddsordninger
Fontenehus og Fontenehus Norge
Helsedirektoratet
Drift av paraplyorganisasjoner innen psykisk helse-, rusmiddel- og voldsfeltet
Helsedirektoratet
Samtale- og mestringstilbud innen psykisk helse-, rus- og voldsfeltet
Helsedirektoratet
Hjelpetelefon- og chattilbud innen psykisk helse-, rus- og voldsfeltet
Helsedirektoratet
Fremme av erfaringskompetanse i tjenestene innen psykisk helse-, rusmiddel- og voldsfeltet
Helsedirektoratet