Hjelpetelefon- og chattilbud innen psykisk helse-, rus- og voldsfeltet
Sist oppdatert
Om tilskuddsordningen
Statsbudsjettet kap. 765, post 72
Målet er at mennesker i målgruppen har fått lettet sin livssituasjon eller styrket evnen til å håndtere den.
Effektmål:
- Brukerne av hjelpetelefonen/-chatten har fått bistanden de har behov for
- Hjelpetelefonen/-chatten er trygg for brukerne
- Hjelpetelefonen/-chatten er lett og raskt tilgjengelig for brukerne
Resultatmål:
- Medarbeiderne i hjelpetelefonen/-chatten (ansatte eller frivillige) har oppdatert kompetanse på samtaleteknikk, teknisk løsning, jus mv.
- Hjelpetelefonen/-chatten har tilfredsstillende system/rutiner for ivaretakelse av personvern
- Hjelpetelefonen/-chatten har tilfredsstillende system/rutiner for akutte situasjoner
- Hjelpetelefonen/-chatten har jobbet aktivt for å gjøre seg kjent blant mulige brukere
- Hjelpetelefonen/-chatten har besvart så mange henvendelser som mulig ut fra tilbudets kapasitet
- Hjelpetelefonen/-chatten har redusert ventetiden så mye som mulig ut fra tilbudets kapasitet
Målgruppen er mennesker som er i en vanskelig livssituasjon knyttet til psykisk helse, rus eller vold, deres pårørende, nærstående, omsorgspersoner eller etterlatte, og som har behov for tidskritisk hjelp og støtte.
Kommuner
Frivillige og organisasjoner
Tillegg, betingelser og presiseringer:
Frivillige og ideelle organisasjoner må være registrert i frivillighetsregisteret på søknadstidspunktet.
Se andre tildelingskriterier
Skjønnsmessig vurdering med grunnlag i forventet måloppnåelse
Det kan innvilges tilskudd til:
Det kan innvilges tilskudd til drift av hjelpetelefoner, hjelpechat eller begge deler som del av samme tiltak.
Hjelpetelefonen eller -chatten skal:
- Gi tidskritisk rådgiving, støtte og veiledning til målgruppen
- Gi hjelpen eller støtten i direkte, gjensidig dialog eller samhandling mellom brukeren og hjelpetelefonen/-chatten
- Ha forutsigbare åpningstider
- Ha medarbeidere (ansatte eller frivillige) som har tilbudet som sin hovedoppgave
- Ha hele landet som nedslagsfelt
Det innvilges ikke tilskudd til:
- Rene informasjons/opplysningstelefoner
- Tilbud som gjennomføres via e-postkorrespondanse, meldingstjenester (f.eks. sms, snapchat eller tilsvarende), kontaktskjema på nettsider
- Drift av organisasjonen utover hjelpetelefonen og/eller chatten
- Andre typer aktiviteter, eller aktiviteter som retter seg mot andre enn tilskuddsordningens målgruppe
- Finansiering av eller deltakelse i forskning
- Investeringer
Tillegg og presiseringer:
Søknader som ikke møter kravene til hvem som kan søke (se regelverkets punkt 3), krav til innholdet i søknaden (se regelverkets punkt 4) eller som ikke er mottatt innen søknadsfristens utløp (se informasjon på utlysningen), kan bli avvist.
Med forbehold om årlige bevilgninger over statsbudsjettet, kan tilskudd over denne tilskuddsordningen innvilges for tre år. Dersom det søkes om tilskudd for tre år, vil det i søknadsskjemaet kreves en beskrivelse av tiltaket/aktivitetene for hele perioden det søkes om. Denne beskrivelsen må inneholde aktivitetsplan og budsjett for alle år. Etter tre år må det søkes på nytt dersom tiltaket ønskes videreført.
Helsedirektoratet kan sette av en andel av tilskuddsordningens bevilgning til treårige tiltak. Andelen vil være basert på tilskuddordningens utforming, bevilgning og søkermasse. Det er et mål at det skal være tilgjengelige midler på tilskuddsordningen for nye søkere hvert år.
Dersom det innvilges tilskudd for tre år, må tilskuddsmottaker likevel sende en forenklet søknad hvert år for å videreføre tilskuddet. Mer informasjon vil være tilgjengelig i utlysningen.
Vurderingskriterier og utmåling av tilskuddets størrelse:
Helsedirektoratet fatter vedtak etter en helhetlig, skjønnsmessig vurdering av søknaden sett opp mot tilskuddsordningens mål og prioriteringer og tiltakets bidrag basert på tildelingskriteriene beskrevet nedenfor.
Størrelsen på et eventuelt innvilget tilskudd fastsettes skjønnsmessig basert på blant annet tilgjengelig bevilgning, antall søknader med forventet høy måloppnåelse, prioriteringskriteriene samt en helhetsvurdering av de enkelte søknadene. Dersom søknaden omfatter aktiviteter som faller utenfor ordningen, vil størrelsen på et eventuelt innvilget tilskudd reduseres.
I vurderingen av søknaden og utmåling av et eventuelt tilskudd, kan Helsedirektoratet ved behov innhente informasjon fra andre kilder, samt fra andre søknader fra samme søker på andre ordninger hos Helsedirektoratet.
Der det søkes om videreføring kan tidligere måloppnåelse for tiltaket også vektlegges i vurderingen av søknaden. Tiltak som har fått innvilget tilskudd for flere år vil bli prioritert innenfor perioden. Det er en forutsetning for videre innvilgelse at måloppnåelsen er tilfredsstillende og vilkårene for tilskuddet ellers er oppfylt. Dersom tilskuddsordningens bevilgning reduseres, kan alle tiltak som har fått innvilget tilskudd for tre år bli redusert tilsvarende.
Etablerte tilbud prioriteres foran oppstart av nye tiltak eller videreutvikling av tiltak. Stabile, varige tilbud som har levert til høy måloppnåelse over tid prioriteres.
For søknader som ellers er vurdert til å ha samme forventede måloppnåelse ut fra vurderingskriteriene, kan Helsedirektoratet prioritere tilbud som retter seg mot personer som tar kontakt om selvskadings- eller selvmordstanker.
Vektingen av de enkelte kriteriene i tabellen under er veiledende:
Tiltak 60 %
Forventede samlede resultater: Samlet vurdering av hvordan og i hvilken grad tilbudet vil medvirke til å nå målet for tilskuddsordningen.
Målgruppe: Hvor godt treffer tilbudet ordningens målgruppe?
Kompetanse og erfaring på feltet: I hvilken grad har søkeren og medarbeiderne relevant kompetanse og erfaring på feltet? I hvilken grad jobber søkeren systematisk med kompetanseheving og ivaretakelse av medarbeiderne?
Trygt tilbud: I hvilken grad har søkeren systemer for å følge opp juridiske plikter og ansvar opp i organisasjonen? I hvilken grad gjør søkeren rede for avgrensningene mot helsehjelp? Hvordan og i hvilken grad vil søkeren ivareta personvernet til brukeren og de medarbeiderne? I hvilken grad har søkeren et system for håndtering av akutte situasjoner og varsling til nødetat?
Lett og raskt tilgjengelig tilbud: Hvor godt er åpnings-/treffetider tilpasset brukerne? I hvilken grad er bemanningen tilstrekkelig for å hjelpe flest mulig brukere og med kortest ventetid? Hvordan og i hvilken utstrekning jobber søkeren for å synliggjøre tilbudet for brukere og mulige brukere?
Bruker- pårørendemedvirkning og – innsikt: I hvilken grad har søkeren lagt til rette for systematisk bruker og pårørendemedvirkning? I hvilken grad bruker søkeren brukerinnsikt til forbedring av tilbudet?
Søknad 25 %
Samlet vurdering av søknaden: I hvilken grad gir søknaden en klar og realistisk beskrivelse av hvordan tilbudet skal gjennomføres? I hvilken grad er aktivitetsplanen rimelig, realistisk og aktivitetene innenfor ordningen?
Risikovurdering: I hvilken grad har det vært gjort relevante risikovurderinger knyttet til gjennomføring tiltaket og bruk av tilskuddsmidlene?
Interne og eksterne kontrolltiltak: I hvilken grad beskriver søknaden relevante interne og eksterne kontrolltiltak som gir god gjennomføring, bruk av tilskuddsmidler og rapportering på måloppnåelse? I hvilken grad har søkeren gode rutiner og systemer for å innhente data til rapportering på måloppnåelse?
Budsjett 15 %
Klart og korrekt/presist budsjett: I hvilken grad gir budsjettet i søknaden en klar oversikt over planlagte utgifter og inntekter? I hvilken grad er disse i tråd med ordningen?
Forholdet søknadsbeløp, budsjett, aktiviteter og måltall: Er søknadsbeløpet og budsjettet i søknaden rimelig i forhold til innhold og omfang av de planlagte aktivitetene? Er søknadsbeløpet og budsjettet i søknaden rimelig i forhold til måltallene som er oppgitt?
Måloppnåelse:
Tilskuddsmottakers vurdering av gjennomført tiltak og hvordan eller i hvilken grad tiltaket har bidratt til å nå målene for tilskuddsordningen (se regelverkets punkt 1 og 2).
Rapporteringen skal spesifikt inneholde:
- En beskrivelse av hvordan aktivitetene i aktivitetsplanen i søknaden er gjennomført
- Beskrivelse av oppnådde resultater sett opp mot måltall i søknaden:
- Andel av brukerne som egenrapporter at de fikk bistanden de hadde behov for (%)
- Andel medarbeidere som har fått opplæring siste år (%)
- Andel av brukerne som egenrapporter at de følte at det var trygt å kontakte tilbudet (%)
- Hjelpetelefonen/-chatten anvender system/rutiner for ivaretakelse av personvern (JA/NEI)
- Andel medarbeidere som bruker systemet/rutinene akutte situasjoner (%)
- Andel henvendelser som viderekobles til nødetat (%)
- Andel av brukerne som egenrapporter at det var lett og raskt å finne frem til tilbudet (%)
- Antall besøkende på nettsider
- Andel henvendelser besvart hjelpetelefon (%)
- Andel henvendelser besvart chat (%)
- Gjennomsnittlig ventetid hjelpetelefon (minutter)
- Gjennomsnittlig ventetid chat (minutter)
- Informasjon om eller beskrivelser av:
- hvordan tilbudet er synliggjort overfor eksisterende og potensielle brukere
- hvordan det har vært arbeidet med kompetanseheving og støtte av medarbeidere
- hvordan det har vært systematisk bruker- og pårørendemedvirkning i forbedring av tilbudet
- hvordan det har vært samarbeidet med bruker og pårørendeorganisasjoner eller andre frivillige organisasjoner eller fagmiljøer om forbedring av tilbudet eller kompetanseheving
Rapporteringen skal også inneholde informasjon om eller beskrivelser av:
- Antall henvendelser per år per type tilbud det er innvilget tilskudd til
- Tilgjengelighet/åpningstider per type tilbud det er innvilget tilskudd til
- Hvilke tema brukerne tar opp
- Om det har vært gitt tilbud på flere språk enn norsk
- Totalt antall ansatte og/eller frivillige, herunder antall lønnede årsverk og antall ulønnede årsverk
- Andelen likepersoner hvis søkeren har medarbeidere med likepersonskompetanse
Eventuelle andre rapporteringskrav blir beskrevet i tilskuddsbrevet.
Rapporteringen skal beskrive status og oppnådde resultater og effekt av tiltaket sammenlignet med beskrivelsen i tilskuddsmottakerens søknad. Er det avvik mellom forventet og oppnådde resultater og effekt skal dette belyses.
Helsedirektoratet vil sammenligne informasjonen i tilskuddsmottakerens rapportering med informasjonen i tilskuddsmottakerens søknad når vi vurderer om tiltaket har oppnådd målene. Dette vil også bli vurdert opp mot kriteriene (indikatorene) som er beskrevet i regelverkets punkt 2.
Regnskap:
Budsjett og regnskap fra tilskuddsmottaker som viser bruken av tilskuddsmidlene skal kunne sammenlignes. Nærmere informasjon om regnskapsrapportering blir spesifisert i tilskuddsbrevet.
Midlene skal benyttes og regnskapsføres innen 31.12 året tilskuddet ble tildelt for. Eventuelle ubrukte midler skal oppgis i rapporteringen. Tilskuddsmottakeren må søke Helsedirektoratet om overføring av ubrukte midler.
Revisorattestasjon:
Der det innvilges tilskudd på 200 000 kroner eller mer, stiller Helsedirektoratet krav om revisorbekreftelse av regnskapet. Mer informasjon om revisorkontroll og attestasjon vil bli gitt i tilskuddsbrevet.
- Beskrivelse av tiltaket/aktivitetene, hva søkeren vil oppnå med dem og hvordan de er relevante for å nå tilskuddsordningens mål
- Aktivitetsplan (planlagte tiltak/aktiviteter det søkes tilskudd til)
- Budsjett (oppstillingen skal kunne sammenliknes med regnskapet dersom regnskap kreves)
- Delfinansiering eller tilskudd fra andre instanser
- Egenfinansiering
- Søkerens vurdering av risiko ved tiltaket og beskrivelse av risikoreduserende tiltak
- Redegjørelse for interne og eksterne kontrolltiltak som skal sikre korrekt rapportering og måloppnåelse for tiltaket
Søknaden undertegnes av kommunedirektør eller den som har signeringsfullmakt (gjelder kommuner og fylkeskommuner). For andre søkere skal søknaden undertegnes av styreleder eller den som har signeringsfullmakt.
Tillegg og presiseringer:
Det stilles ikke krav om egenfinansiering eller delfinansiering fra andre, men dersom tiltaket har slik finansiering skal dette opplyses om i søknaden.
Søknaden skal inneholde en beskrivelse av planlagt tiltak og aktiviteter og hvordan dette vil bidra til måloppnåelse for tilskuddsordningen. Søkeren skal formulere en realistisk angivelse av tiltakets resultater og effekt. Når tilskuddsperioden er over, skal tilskuddsmottaker rapportere om oppnådde resultater og effekt svarer til beskrivelsen gitt i søknaden.
For å kunne vurderes etter vurderingskriteriene i punkt 5 under, må søknaden inneholde en beskrivelse av:
- Søkerens målgruppe for hjelpetelefonen/-chatten
- Hvilken kompetanse og erfaring søkeren (organisasjonen) har på feltet
- Hvilke krav som stilles til medarbeidere (ansatte/frivillige) ved rekruttering, og hvordan dette vurderes
- Hvordan søkeren jobber med kompetanseoverføring og -vedlikehold
- Hvilket opplegg søkeren har for ivaretakelse av medarbeidere/ selvivaretakelse
- Om søkeren har samarbeid med fagmiljøer og andre organisasjoner om utvikling av tiltaket eller kompetanseheving
- Hvordan juridiske plikter og ansvar følges opp av søkeren
- Hvordan søkeren sikrer avgrensning opp mot helsehjelp
- Hvordan søkeren ivaretar personvernet til brukeren, og hvordan dette tilpasses kontaktform
- Hvordan søkeren ivaretar personvernet til medarbeiderne
- Søkerens systemer/rutiner for håndtering av akutte situasjoner og varsling til nødetat
- Åpnings- og treffetider for hjelpetelefonen/-chatten
- Antall medarbeidere (ansatte/frivillige)
- Hvordan søkeren jobber for at bemanningen skal være tilstrekkelig i forhold til antall henvendelser
- Hvordan og i hvilken utstrekning søkeren synliggjør hjelpetelefonen/-chatten for målgruppen
- Hvordan søkeren arbeider systematisk med bruker- og pårørendemedvirking i tilbudet
- Hvordan søkeren innhenter brukerinnsikt og anvender denne i tilbudet
- Hvordan søkeren vil innhente data til rapportering på måloppnåelse for indikatorene i målhierarkiet
- Om det eventuelt gis tilbud på andre språk enn norsk
Dokumenter eller vedlegg som ikke er etterspurt av Helsedirektoratet vil normalt ikke bli lest eller vurdert i søknadsbehandlingen.
Søknaden må inneholde informasjon som viser at tiltaket oppfyller tildelingskriteriene i punkt 5. Søkeren skal formulere en realistisk angivelse av tiltakets resultater og effekt. Når tilskuddsperioden er over, skal tilskuddsmottaker rapportere om oppnådde resultater og effekt svarer til beskrivelsen gitt i søknaden.
Ressurser
Gå til forvalters nettsted for å søke på ordningenTilskuddsregelverkRelaterte tilskuddsordninger
- Fontenehus og Fontenehus Norge
- Drift av paraplyorganisasjoner innen psykisk helse-, rusmiddel- og voldsfeltet
- Samtale- og mestringstilbud innen psykisk helse-, rus- og voldsfeltet
- Fremme av erfaringskompetanse i tjenestene innen psykisk helse-, rusmiddel- og voldsfeltet
- Kunnskapsbaserte mestringskurs – opplæring av ansatte i helsetjenesten og NAV