Skjønnsmessig vurdering med grunnlag i forventet måloppnåelse.
Tillegg og presiseringer:
- Tiltakene må være fleksible med tanke på implementeringsgrad. Det bør legges til rette for at skoler kan implementere del- eller hovedelementer av tiltaket
- Undervisningsmateriell som benyttes må gjøres digitalt tilgjengelig, også for skoler som ikke implementerer tiltakene
- Det gis ikke tilskudd til tiltak som dekkes av Utdanningsdirektoratets tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling i barnehage og grunnopplæring (Tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling i barnehage og grunnopplæring (udir.no))
- Søknadene sees i sammenheng med relevante søknader og tildelinger over andre tilskuddsordninger hos Helsedirektoratet.
Vurderingskriterier og utmåling av tilskuddets størrelse:
I tildelingen vil det bli lagt vekt på å få bredde i tiltak og programeiere. Tiltak med nasjonal spredning og/eller interregional spredning vil bli prioritert. I tillegg vil tiltak som bygger på anerkjente, kunnskapsbaserte metoder og/eller er vurdert å ha god effekt i uavhengige studier bli prioritert.
Kategori
(vekting)
Vurderingskriterier
Forklaring
Tiltak
(50%)
Tiltaket ivaretar målgruppen
I hvilken grad ivaretar tiltaket målgruppen?
Tiltaket understøtter læreplanene
I hvilken grad støtter tiltaket opp under skolens arbeid med det tverrgående emnet folkehelse og livsmestring?
Tiltaket er forankret
Er tiltaket forankret i skoleledelse/ skoleeier som en del skolens arbeid for et godt læringsmiljø?
Tiltaket styrker samarbeid mellom viktige instanser for elevenes læringsmiljø og psykiske helse
Bidrar tiltaket til å styrke samhandling og samarbeid mellom aktører i skolen, eller på tvers av tjenester?
Kunnskapsgrunnlag
Bygger tiltaket på anerkjente kunnskapsbaserte metoder?
Samarbeid og brukermedvirkning
Er elever, lærere og skoleeier med å utvikle og påvirke gjennomføringen av tiltaket?
Søknad
(30%)
Kunnskap og erfaring
Har søker relevant kunnskap og erfaring med arbeid i / i samarbeid med skolen?
Overføringsverdi
I hvilken grad vil tiltaket ha en overføringsverdi til andre skoler og kommuner?
Evaluering og/eller brukerundersøkelse
Er det lagt planer for evaluering av tiltaket, ev. er tiltaket nylig evaluert/ vurdert som effektivt?
Budsjett
(20%)
Kost/nytte vurdering
Er det sammenheng med forventet spredning av tiltaket og søknadsbeløp?
Plan for videre finansiering
Har søker vurdert hvordan tiltaket kan finansieres dersom tilskuddet ikke videreføres?