Oppfølgingstilbud til personer med rusmiddelproblemer, psykiske helseproblemer og/eller erfaring fra salg og bytte av seksuelle handlinger
Sist oppdatert
Om tilskuddsordningen
Statsbudsjettet kap. , post.
Målet er at personer i målgruppen har fått oppfølging til bedre helse, livskvalitet og evne til å mestre egen livssituasjon.
Målgruppen er personer med rusmiddelproblemer, psykiske helseproblemer og/eller erfaring fra salg og bytte av seksuelle handlinger og som i mindre grad nås gjennom ordinære offentlige tjenester eller andre tilskuddsfinansierte tiltak.
Tilskuddsordningen er en del av samfunnets samlede innsats overfor målgruppen. Den tilskuddsfinansierte aktiviteten skal understøtte de overordnede målene samfunnet har på tjenesteområdet. Det offentlige tjenesteapparatet skal besørge tjenestene de er lovpålagt å gi brukerne. Tilbudene som innvilges tilskudd skal derfor som hovedregel supplere eller komme i tillegg til tjenestene og oppgavene som det offentlige plikter å utføre. Søkere må etterstrebe et formalisert samarbeid med kommunene der tilbudet er etablert.
Frivillige og ideelle organisasjoner
Tillegg, vilkår og presiseringer:
Kun søkere med en ideell målsetting og driftsform (ikke-kommersiell) kan søke og motta tilskudd.
Merknad: I den opprinnelige utlysningsteksten publisert 28.06.2024 var det krav om registrering i frivillighetsregisteret for å kunne søke om tilskudd, dette har blitt endret 05.08.2024 som følge av instruks fra Helsedepartementet. Det er ikke krav om å være registrert i frivillighetsregisteret for å søke om tilskudd i ordningen.
NB: pdf av regelverk er ikke oppdatert med denne endringen.
Se andre tildelingskriterier
Skjønnsmessig vurdering med grunnlag i forventet måloppnåelse
Det kan innvilges tilskudd til:
Lett tilgjengelige oppfølgingstilbud til målgruppen uten noen form for egenbetaling kan innvilges tilskudd.
Tilskudd innvilges primært til tilbud som bidrar til:
- Å følge opp helseproblemer i målgruppen
- Forebygging av helseskade ved rusmiddelbruk i målgruppen
Tilskudd kan også innvilges så fremt følgende inngår i et helhetlig oppfølgingstilbud for målgruppen:
- Dekking av grunnleggende behov, som f.eks. måltid, hygiene, værested, etc.
- Overnatting
- Bistand til praktiske gjøremål
- Veiledning og/eller rådgivende tjenester, som f.eks. bistand til å komme i kontakt med offentlige tjenester
- Oppsøkende innsats ovenfor målgruppen
Tillegg og presiseringer:
Det innvilges ikke tilskudd til:
- Tilbud som innholdsmessig faller inn under andre statlige tilskuddsordninger
- Heldøgns/institusjonsbaserte tilbud som faller inn under andre statlige tilskuddsordninger
- Tilbud som retter seg mot personer som kan, eller bør, få dekket sine behov gjennom ordinære tilbud
Vurderingskriterier og utmåling av tilskuddets størrelse:
Det er et mål for tilskuddsordningen som helhet å oppnå en geografisk spredning og variasjon i målgruppen som nås i de ulike typer oppfølgingstilbud. Dette vil derfor kunne vektlegges i søknadsbehandlingen.
I tillegg til en skjønnsmessig vurdering av søkers beskrivelse av behov for tjenesten, formål, aktiviteter, samarbeid med kommunen og eventuelt andre aktører, vil antall deltakere som forventes å nyttiggjøre seg av tilbudet bli vektlagt.
Den skjønnsmessige vurderingen vil baseres på følgende kriterier:
Kategori
(vekting)
Vurderingskriterier
Forklaring
Tiltak
(60 %)
Forventede resultater
- I hvilken grad vil tilbudet bidra til måloppnåelse for tilskuddsordningen?
- I hvilken grad er tilbudet tilpasset målgruppens behov?
Målgruppe
- I hvilken grad treffer tilbudet en tilstrekkelig andel av målgruppen?
- I hvilken grad har søkeren etablerte rutiner for å nå ut til målgruppen?
- I hvilken grad vil tilbudet være tilgjengelig for målgruppen?
Bemanning og kompetanse
- I hvilken grad gjøres det rede for søkers metodikk, faglige tilnærming og arbeidsform?
- I hvilken grad innehar ansatte og frivillige nødvendig kompetanse og erfaring?
- I hvilken grad har tilbudet ansatte og frivillige som har erfaringskompetanse?
Bruker- og pårørendemedvirkning og brukerinnsikt
- I hvilken grad er det lagt til rette for bruker- og pårørendemedvirkning på tjeneste- og individnivå?
- I hvilken grad er det tilrettelagt for brukerundersøkelser og andre muligheter for tilbakemeldinger fra brukere i tilbudet?
- I hvilken grad vil systematisk innhenting av brukerinnsikt legges til grunn for kvalitetsforbedring i tilbudet?
Søknad
(25 %)
Gjennomføring
- I hvilken grad gir søknaden en god og realistisk beskrivelse av hvordan tilbudet skal gjennomføres og følges opp?
- I hvilken grad henger aktiviteter, tidsplan og tilbudets mål sammen?
- I hvilken grad er det gjort relevante risikovurderinger knyttet til gjennomføring og drift av tilbudet?
Forankring og helhetlig forløp
- I hvilken grad beskrives samarbeid med kommunen i gjennomføring av tilbudet?
- I hvilken grad beskrives eventuelt samarbeid med frivillig og ideell sektor, samt andre offentlige tjenester?
Plan for rapportering
- I hvilken grad gjør søknaden rede for interne og eksterne kontrolltiltak som skal sikre korrekt rapportering og måloppnåelse?
Budsjett
(15 %)
Klart og presist budsjett
- I hvilken grad beskrives budsjettet med en klar og presis oversikt over utgifter/inntekter.
Sammenheng mellom søknadsbeløp og aktiviteter
- I hvilken grad er det en sammenheng mellom budsjettet og planlagt aktivitet?
Måloppnåelse:
Tilskuddsmottakers vurdering av gjennomført tiltak og hvordan eller i hvilken grad tiltaket har bidratt til å nå målene for tilskuddsordningen (se regelverkets punkt 1 og 2).
Rapporteringen skal spesifikt inneholde informasjon om:
- Tilbudets omfang og gjennomføring sammenlignet med det som ble oppgitt i søknaden
- Redegjørelse for samarbeid med kommunen, og eventuelt andre aktører
- Tilbudets tilgjengelighet for målgruppen (f.eks. åpningstider)
- Antall personer som har benyttet seg av tilbudet
- Hvordan tilbudet har ivaretatt målgruppens behov
- En enkel statistikk over hva brukerne:
- mener de trenger, og
- ber om hjelp til uavhengig av hva tilskuddsmottaker tilbyr
- Tilskuddsmottakers vurdering av bedring hos brukerne i:
- fysisk helse
- psykisk helse
- samlede livssituasjon
- Brukernes egenrapporterte opplevelse av bedring i:
- egen helse
- livskvalitet
- evne til å håndtere sin egen livssituasjon
- Resultater fra arbeidet med å hente inn brukerinnsikt (for eksempel brukerundersøkelser og andre systematiske tilbakemeldinger fra brukere av tilbudet) og fra eventuelle evalueringer
- Hvordan bruker- og pårørendemedvirkning på individ- og tjenestenivå er gjennomført
Rapporteringen skal beskrive status og oppnådde resultater og effekt av tiltaket sammenlignet med beskrivelsen i tilskuddsmottakerens søknad. Er det avvik mellom forventet og oppnådde resultater og effekt skal dette belyses.
Helsedirektoratet vil sammenligne informasjonen i tilskuddsmottakerens rapportering med informasjonen i tilskuddsmottakerens søknad når vi vurderer om tiltaket har oppnådd målene.
Regnskap:
Budsjett og regnskap fra tilskuddsmottaker som viser bruken av tilskuddsmidlene skal kunne sammenlignes. Nærmere informasjon om regnskapsrapportering blir spesifisert i tilskuddsbrevet.
Revisorattestasjon:
Der det innvilges tilskudd på 200 000 kroner eller mer, stiller Helsedirektoratet krav om revisorbekreftelse av regnskapet. Mer informasjon om revisorkontroll og attestasjon vil bli gitt i tilskuddsbrevet.
- Søkerens mål med tilskuddet
- Beskrivelse av tiltak det søkes om tilskudd til
- Budsjett (oppstillingen skal kunne sammenliknes med regnskapet dersom regnskap kreves)
- Delfinansiering eller tilskudd fra andre instanser
- Egenfinansiering
- Søkerens vurdering av risiko ved tiltaket
- Redegjørelse for interne og eksterne kontrolltiltak som skal sikre korrekt rapportering og måloppnåelse for tiltaket
Søknaden skal undertegnes av styreleder eller den som har signeringsfullmakt.
Tillegg og presiseringer:
Søknaden skal inneholde en beskrivelse av planlagt tiltak og aktiviteter og hvordan dette vil bidra til måloppnåelse for tilskuddsordningen.
Søkeren skal formulere en realistisk angivelse av tiltakets resultater og effekt. Når tilskuddsperioden er over, skal tilskuddsmottaker rapportere om oppnådde resultater og effekt svarer til beskrivelsen gitt i søknaden.
Søknaden må inneholde informasjon som viser at tiltaket oppfyller tildelingskriteriene i punkt 5, og skal spesifikt inneholde:
- Beskrivelse av hvordan tilbudet skal bidra til måloppnåelse for tilskuddsordningen
- Beskrivelse av tilbudets innhold, metodikk, faglig tilnærming og arbeidsform
- Beskrivelse av målgruppen og målgruppens behov
- Plan og rutiner for å nå ut til målgruppen
- Antall deltakere som forventes å benytte seg av tilbudet, og hvor stor andel av målgruppen tilbudet treffer
- Tilbudets tilgjengelighet for målgruppen (f.eks. åpningstider, plassering)
- Ansatte og frivilliges kompetanse og erfaring
- Beskrivelse av samarbeid med kommunen, og eventuelle andre aktører
- Hvordan tilbudet knytter til seg bruker- og erfaringskompetanse
- Hvordan det legges til rette for bruker- og pårørendemedvirkning på individ- og tjenestenivå
- Hvordan systematisk innsamling av tilbakemeldinger fra brukere av tilbudet brukes i kvalitetsforbedring av tilbudet
Det stilles ikke krav om egenfinansiering eller delfinansiering fra andre, men dersom tiltaket har slik finansiering skal dette opplyses om i søknaden.
Vedlegg til søknaden:
Ved kommunalt samarbeid skal dokumentasjon på kommunalt samarbeid følge søknaden og må:
- Være knyttet til tilbudet det søkes tilskuddsmidler til
- Inneholde en kort beskrivelse av hva samarbeidet innebærer
- Være gjeldende for den perioden det søkes tilskuddsmidler
Søknader som beskriver tilbud i flere kommuner, må dokumentere samarbeid med alle kommunene hvor tilbudet gjennomføres. Dokumentasjon kan være avtaler/kontrakter, bekreftelser eller annen kommunikasjon om samarbeidet.
Andre vedlegg skal ikke følge søknaden. Eventuelle øvrige vedlegg vil ikke bli vurdert i søknadsbehandlingen.
Tilskuddet lyses ut med følgende presisering:
• søkere som mottok tilskudd til samme formål i 2023 kan søke om tilskudd for hele året
• søkere som ikke tidligere har mottatt tilskudd til formålet kan kun søke om tilskudd for annet halvår 2024.
Ressurser
Gå til forvalters nettsted for å søke på ordningenSøknadsskjemaTilskuddsregelverkTildelinger
Historikk
Mottakere og søkere
Per side:
Relaterte tilskuddsordninger
- Brukerstyrte hus på rusmiddelfeltet
- Kunnskapsbaserte mestringskurs – opplæring av ansatte i helsetjenesten og NAV
- Nasjonale tiltak for forebygging av selvmord og selvskading
- Lindrende enheter
- Aktivitetstilbud for personer med rusmiddelproblemer, psykiske helseproblemer og/eller erfaring fra salg og bytte av seksuelle handlinger